Trening – Pilates

Pilates – Matte

For å oppnå raskest mulig effekt av Pilates-treningen er det viktig å forstå grunnprinsippene i Pilates. Det vil alltid være fokus på dem på gruppetimene. Målet er at vi skal komme innom alle musklegruppene i kroppen i løpet av vår 55 minutters økt, og det er da naturlig at man ikke vil ha mulighet til å gå gjennom grunnprinsippene så nøye som en helt nybegynner burde. Vi anbefaler derfor deg som er helt ny og aldri har trent Pilates før, enten å delta på intro Pilates timer frem til du forstår grunnprinsippene, eller investere i en privattime med en egen instruktør. Om du har skader eller andre plager, så er det viktig at du informerer instruktøren, slik at han/henne kan gi deg ekstra oppfølging. På våre Pilates Matte timer vil du oppleve flyt, sentrering, variasjon av øvelser og utfordringer som både vil øke din kroppskontroll, kjernestyrke og mobilitet.

Vi ønsker deg velkommen til våre Pilates Matte gruppetimer, som fokuserer på at du skal trene hele kroppen og oppleve ro og overskudd. Det vil bli brukt noe utstyr på mattetimene, for å gi deg større grad av variasjon og utfordring.

Vi bygger alltid øvelsene opp, slik at du som ikke har nok styrke til å gjøre den fulle varianten kan gå tilbake til første øvelse.

Alle våre Pilates mattetimer er nøye koreografert, slik at alle kan tilpassse seg til programmet og at en som har trent i 3 mnd og en som har trent i 3 år kan ha like stort utbytte. Dette gjør våre timer helt unike!

Vi har maks 20 deltagere på mattetimene våre og alle timene varer i 55 min. Vi bruker egen kropp som motstand og legger mye fokus til muskulaturen i mage og bekken, som er utspringet til hver bevegelse i Pilates-metoden.

 

Pilates – Reformer

I disse timene utføres Pilates-øvelsene på spesialdesignede apparater, kalt reformeren. Du får personlig veiledning for å utføre øvelsene korrekt og oppnå maksimalt utbytte. Apparatet vi bruker heter Universal Reformer, og er en skinnbelagt plattform som beveges opp og ned på aluminiumskinner ved hjelp av din egen vekt. For økt motstand brukes forskjellige stillinger på stenger, tau og fjærer som instruktøren legger til rette for hver enkelt utøver. Det som gjør dette apparatet så eksepsjonelt, er kombinasjonen av styrketrening og fleksibilitet, samtidig som det er en behaglig treningsform. Våre gruppetimer på apparat består av maks 8 personer.
Før du kan starte på gruppetimer på Apparat anbefaler vi at du har enten trent 2 mnd Pilates Matte, deltatt på Restorative Reformer, eller tatt 1 privattime. Da vil du lære hvordan du stiller inn apparatet, hvilken motstand som er rett for deg og ikke minst et utvalg av nybegynner øvelser som er viktig for å holde en jevn og fin flyt på gruppetimene du skal delta på. Ta kontakt med vår resepsjon, for å sette deg opp på en time!

Restorative Reformer
Denne timen passer for deg som aldri har trent Reformer før. Tempoet er rolig, fokus er på å jobbe riktig gjennom enkle og grundige øvelser. Det er spesielt fokus på plassering og dyp aktivering av mage- og ryggmuskulatur som gir umiddelbar smertelindring og et sterkere senter. Det brukes noe hjelpemidler for å finne ro, riktig posisjoner og hjelpe musklene å gi etter.

Maks deltakere: 8 stk

Total Reformer
Denne timen passer for deg som vil trene hele kroppen og få utfordringer gjennom bruk av både balanseøvelser, kontrolløvelser, styrkeøvelser og strekkøvelser. Timene er meget nøye koreografert, slik at du får utviklet kroppen og sinnet ditt til ditt maksimale. Siden denne timen passer både for deg som har trent Reformer i 3 mnd og 3 år, så vil instruktøren alltid bygge øvelsene opp, slik at du selv kan bestemme hvor langt du vil gå!

Det brukes noe ekstra utstyr som manualer, hoppebrett, barrel, ect for å skape koordinasjon og variasjon.

Maks deltagere: 8 stk

The Room anbefaler å kombinere Pilates på matte med Pilates på apparater. Dette er den beste og mest varierte måten å få en veltrent og sterk kropp. Du blir overrasket hvor raskt du både ser og merker resultater!

 

Andre Pilatesbaserte klasser

Jumpboard
Vi trener med trampoline (hoppebrett) på reformeren! Her fokuseres det på kardio, flyt og styrketrening. Første halvdelen av timen gjennomføres på hoppebrettet serier som utfordrer både armer, mage, rygg, ben og rumpe. Siste halvdel av timen gjennomføres på reformeren uten hoppbrett. Da trener vi et sett øvelser som utfyller resten av timen for å få en helhetlig treningsopplevelse. Vi anbefaler deg å ha trent på restorative reformer før du deltar på en Jumpboard klasse. Det er viktig at du har litt kjennskap til apparatet, siden det holdes et høyt tempo.
Maks 8 personer i gruppen.

Pilates Sirkel
Pilates på den originale måten hvor du går fra stasjon til stasjon på de ulike apparatene: cadilac, chair, foamroller, reformer, slynge, barrel og stor ball. Alle jobber selvstendig på hver sin post, mens instruktøren går rundt å hjelper og korrigerer. Dette er en time vi anbefaler å gå på flere ganger, slik at du kommer godt inn i øvelsene og oppnår god treningseffekt. Du bør ha trent på Pilates matte minimum 2 måneder for å ha etablert alle grunnprinsippene. En spennende time, med stor variasjon, musikk og nye øvelser!
Maks 10 personer i gruppen.

Foam roller
På Foam roller timene fokuseres det på avspenning og massasje av musklene i tillegg til dyp aktivering av støttemuskulatur. Ved å skape bevegelse i bindevevet og øke sirkulasjon, så vil musklene jobb riktig og effektivt. Du vil derfor oppleve at du aktiverer muskler du aldri tenkte du hadde og få en følelse av avspenning og aktivering på samme tid! Foam rolleren brukes både til å ligge på, sitte på, bruke som balansestav, holde i hender for ekstra vekt og ikke minst bruke som hjelp for å plassere deg en i best mulig utgangsposisjon for bevegelse. Denne timen passer alle og kan spesielt anbefales nye samt de som føler seg stive og stramme i muskulaturen. Velkommen til en dyp, rolig og effektiv time.
Maks 20 deltagere.

Mor & Barn
Dette er et tilbud til de som ønsker å få tilbake styrken etter fødsel. Mor & Barn-timen tilpasses hver enkelt kundes nivå, og det beste av alt: barnet kan bli med på timen! Dersom barnet sover på denne tiden, kan vogn med barn plasseres i resepsjonen vår sammen med resepsjonisten. Klassen bygges opp gradvis slik at man lærer seg Pilates-teknikken, men i utgangspunktet skal ikke splittelsen av linea alba (en rett, hvit linje i midtlinjen av buken) være for stor når du begynner på disse timene. Dette kan instruktøren sjekke ved din første time hos oss. Ring oss gjerne for rådgiving eller send en e-post til rikke@Pilatesroom.no
Disse timene kjøres som 8-ukers kurs! Se timeplanen og kurs-siden for oppstart. Velkommen til riktig og trygg trening for å komme i form igjen!

Gravid
Pilates-metoden er en utmerket trening for gravide! Den hjelper deg å forberede kroppen for fødsel ved å styrke muskulaturen rundt bekkenet og mageregionen, og ved å bruke riktig pusteteknikk. Vi har også øvelser som kan hjelpe ved hovenhet i ben og vannsamling i kroppen. Om du ikke har trent Pilates tidligere, anbefaler vi 1 privattime før du begynner. Vi har mindre klasser i gravid-timene våre slik at instruktøren kan gi personlig oppfølging. Maks 8 stk. Kurset egner seg best fra slutten av 1. trimester til midten av tredje trimester, men det er fullt mulig å starte senere også. Ring oss gjerne for rådgiving eller send e-post til rikke@pilatesroom.no – Du kan betale per gang, drop in , klippekort eller melde deg inn fast. Det er også mulig for gravide å delta på vanlige timer, men dette må avtales med instruktøren. Velkommen og gratulerer med graviditeten!

Kondisjonsapparater
Alle som trener hos Pilates Room har tilgang på våre utholdenhetsapparater: tredemøller, ellipsemaskiner og sykler er tilgjengelig i hele åpningstiden. God trening!