Trening – Pilates

Pilates – Matte

For å oppnå raskest mulig effekt av Pilates-treningen er det viktig å forstå grunnprinsippene i Pilates. Det vil alltid være fokus på dem på gruppetimene. Målet er at vi skal komme innom alle musklegruppene i kroppen i løpet av vår 55 minutters økt.

På våre Pilates Matte timer vil du oppleve flyt, sentrering, variasjon av øvelser og utfordringer som både vil øke din kroppskontroll, kjernestyrke og mobilitet.

Det er maks 18 personer på våre Pilates Matte timer.

Matte 1:

På denne timen fokuserer vi på grunnprinsippene, flyt, enkel koordinasjon. Liggende øvelser, sittende og stående. Hovedfokuset er å bygge styrke fra innsiden og ut. Skape forståelse av egen kropp og lære hva Pilates er.

Matte 2:

På denne timen utfordres du til å holde et høyere tempo, koordinasjon, flyt og øvelser som trigger både bevegelighet og styrke. Øvet pilates øvelser. Her er det viktig at du allerede forstår og mestrer grunnprinsippene, slik at du kan fokusere på kroppnes muligheter og kvaliteter gjennom bevegelse.

 

Pilates – Reformer

I disse timene utføres Pilates-øvelsene på spesialdesignede apparater, kalt reformeren. Du får personlig veiledning for å utføre øvelsene korrekt og oppnå maksimalt utbytte. Apparatet vi bruker heter Universal Reformer, og er en skinnbelagt plattform som beveges opp og ned på aluminiumskinner ved hjelp av din egen vekt. For økt motstand brukes forskjellige stillinger på stenger, tau og fjærer som instruktøren legger til rette for hver enkelt utøver. Det som gjør dette apparatet så eksepsjonelt, er kombinasjonen av styrketrening og fleksibilitet, samtidig som det er en behaglig treningsform. Våre gruppetimer på apparat består av maks 8 personer.
Før du kan starte på gruppetimer på Apparat anbefaler vi at du har enten trent 2 mnd Pilates Matte, deltatt på intro reformer, eller tatt 1 privattime. Det er fint at en instruktør gir deg tilbakemelding på at du er klar for en Reformer 1 time. Da vil du lære hvordan du stiller inn apparatet, hvilken motstand som er rett for deg og ikke minst et utvalg av nybegynner øvelser som er viktig for å holde en jevn og fin flyt på gruppetimene du skal delta på. Ta kontakt med vår resepsjon, for å sette deg opp på en time!

Intro Reformer:

Her lærer du hvordan du stiller inn apparatet, fjærbelastning,  grunnprinsippene, og alle grunnstillingene på reformeren, pluss noen av nybegynner øvelsene. Vi anbefaler at du tar noen Intro reformer timer, før du starter på Nivå 1 .  Din Instruktør vil følge deg opp etter timen. Hvis du ikke har mulighet til å delta på våre intro Reformer timer, så må du ha minimum 1 privattime for å kunne delta på Reformer 1.

Reformer 1:
Denne timen passer for deg som er ny på Reformeren eller liker å jobbe rolig og grundig gjennom nybegynner øvelser. Vi fokuserer på teknikk, balanse, styrke og strekk – Tempoet er rolig, fokus er på å jobbe riktig gjennom enkle og grundige øvelser.

Maks deltakere: 8 stk

Reformer 2:
Denne timen passer for deg som vil trene hele kroppen og få utfordringer gjennom bruk av både balanseøvelser, kontrolløvelser, styrkeøvelser og strekkøvelser. Øvet øvelser. Vi anbefaler at du har trent Reformer 1 i en god stund, slik at du er trygg på grunnprinsippene, har bygget opp en viss styrke, slik at du er forbredt på planker, tempo og koordinasjon. Det brukes noe ekstra utstyr som manualer, hoppebrett, barrel, ect for å skape koordinasjon og variasjon.

Maks deltagere: 8 stk

The Room anbefaler å kombinere Pilates på matte med Pilates på apparater. Dette er den beste og mest varierte måten å få en veltrent og sterk kropp. Du blir overrasket hvor raskt du både ser og merker resultater!

 

Andre Pilatesbaserte klasser

Jumpboard
Vi trener med trampoline (hoppebrett) på reformeren! Her fokuseres det på kardio, flyt og styrketrening. Første halvdelen av timen gjennomføres på hoppebrettet serier som utfordrer både armer, mage, rygg, ben og rumpe. Siste halvdel av timen gjennomføres på reformeren uten hoppbrett. Da trener vi et sett øvelser som utfyller resten av timen for å få en helhetlig treningsopplevelse. Vi anbefaler deg å ha trent på restorative reformer før du deltar på en Jumpboard klasse. Det er viktig at du har litt kjennskap til apparatet, siden det holdes et høyt tempo.
Maks 8 personer i gruppen.

Foam roller
På Foam roller timene fokuseres det på avspenning og massasje av musklene i tillegg til dyp aktivering av støttemuskulatur. Ved å skape bevegelse i bindevevet og øke sirkulasjon, så vil musklene jobb riktig og effektivt. Du vil derfor oppleve at du aktiverer muskler du aldri tenkte du hadde og få en følelse av avspenning og aktivering på samme tid! Foam rolleren brukes både til å ligge på, sitte på, bruke som balansestav, holde i hender for ekstra vekt og ikke minst bruke som hjelp for å plassere deg en i best mulig utgangsposisjon for bevegelse. Denne timen passer alle og kan spesielt anbefales nye samt de som føler seg stive og stramme i muskulaturen. Velkommen til en dyp, rolig og effektiv time.
Maks 20 deltagere.

Mor & Barn
Dette er et tilbud til de som ønsker å få tilbake styrken etter fødsel. Mor & Barn-timen tilpasses hver enkelt kundes nivå, og det beste av alt: barnet kan bli med på timen! Dersom barnet sover på denne tiden, kan vogn med barn plasseres i resepsjonen vår sammen med resepsjonisten. Klassen bygges opp gradvis slik at man lærer seg Pilates-teknikken, men i utgangspunktet skal ikke splittelsen av linea alba (en rett, hvit linje i midtlinjen av buken) være for stor når du begynner på disse timene. Dette kan instruktøren sjekke ved din første time hos oss. Ring oss gjerne for rådgiving eller send en e-post til rikke@Pilatesroom.no
Disse timene kjøres som 8-ukers kurs! Se timeplanen og kurs-siden for oppstart. Velkommen til riktig og trygg trening for å komme i form igjen!

Gravid
Pilates-metoden er en utmerket trening for gravide! Den hjelper deg å forberede kroppen for fødsel ved å styrke muskulaturen rundt bekkenet og mageregionen, og ved å bruke riktig pusteteknikk. Vi har også øvelser som kan hjelpe ved hovenhet i ben og vannsamling i kroppen. Om du ikke har trent Pilates tidligere, anbefaler vi 1 privattime før du begynner. Vi har mindre klasser i gravid-timene våre slik at instruktøren kan gi personlig oppfølging. Maks 8 stk. Kurset egner seg best fra slutten av 1. trimester til midten av tredje trimester, men det er fullt mulig å starte senere også. Ring oss gjerne for rådgiving eller send e-post til rikke@pilatesroom.no – Du kan betale per gang, drop in , klippekort eller melde deg inn fast. Det er også mulig for gravide å delta på vanlige timer, men dette må avtales med instruktøren. Velkommen og gratulerer med graviditeten!

Kondisjonsapparater
Alle som trener hos Pilates Room har tilgang på våre utholdenhetsapparater: tredemøller, ellipsemaskiner og sykler er tilgjengelig i hele åpningstiden. God trening!